En exempeltext. För att ändra till din egen text, klicka på knappen med en penna på sig. Klicka på "X-knappen" för att ta bort.

Vårens inköpsresa gick till Reese Handelsträdgård i Enköping den 16 maj

Vi var tio personer som åkte till Enköping. Som vanligt på våra inköpsresor så var inte vädret det bästa, vårregn mötte oss på vägen, men väl framme var även solen framme så vi kunde dricka vår kaffe ute i solen.

Vi passade på att få med oss hem  lite sommarblommor av de olika slag :-)

Reese Handelsträdgård är ett familjeföretag som drivs i fjärde generationen med anor ända sedan 1910. Trädgården ligger i utkanten av Enköping och har egen produktion med försäljning direkt i växthusen. Vi har ett brett och inspirerande sortiment som täcker sommarblommor såväl som planteringsjord, växtnäring och krukor. Välkommen!

Vi samåkte från Centrumhuset i Morgongåva.

Föreningen medverkade ; Lördagsöppet i Heby Bibliotek, lördagen den 28 maj kl 11 - 13,

Medlemmarna kunde sälja, köpa  eller bara byta plantor med andra medlemmar

Inkomsterna kunde  den som sålde  behålla själv  eller sänka  pengarna till tärdgårdsföreningen.

Dagens resultat var god ca 900 kronor (kassören har exakt siffra).

Föreningen informerade om sin verksamhet samt kommande aktiviteter .

Kaktusar, kan det vara något att se????

Lördagen den 18 juni fick vi äran att besöka Thord Håkansson  från Nordiska kaktussällskapet på hans sommarställe  i närhetan av Morgongåva.

Aldrig har  jag som ordförande blivit helt "ställd och mållöst" av det vad jag fick se och uppleva!

Alla dessa kaktusar som vårdades ömt med kärlek av Thord, Detta kunde man aldrig drömma om att sådant  existerade!

Även vi som besökare blev mottagna med samma  värme och vänlighet när vi mötte av Thord och hans fru. Allt detta gjorde  gjorde att vi nästan  inte ville åka hem!

Alla de underbara kaktusar som han berättade  så mycket om, odlingskonsten att få kaktusar blomma mm samt de små kaktus"plantor" som vi kunde inhandla på ett mycket förmånligt pris gjorde att vi var extremt nöjda med vårt utflykt.

Detta måste vi bara få göra om och då hoppas att många fler tar vara på denna unika tillfällen att få träffa en intrenationellt känd kaktusexpert så nära vår egen hemort.

Det går varken med ord eller bilder beskriva detta  utan detta måste man bara se och höra med egna öron och ögon.

Det fanns inte bara kaktusar i deras trädgård utan en del andra blommor, mera eller mindre exotiska som familjen hade inhandlat på sina resor.

Vi fick  med oss hem  plantor av trägårdens andra "läckerheter med goda odlingsråd...

Dagen slutade vi med kaffe med dopp på somamrstugans altan .

Tack familjen Håkansson att vi fick gästa er!

Tisdag 28 juni

En kvällsutflykt i den ljusa sommarkvällen. Resan gick till Kristina och

Sture Järpemo i Överbo. Sture odlar pioner av alla tänkbara sorter, han ”tillverkar” även egna sorter. En intressant utflykt med goda råd om pionernas och även andra perenners skötsel.

De  har även en liten plantskola mellan Harbo och Björklinge, så de köpsugna fick fina  plantor med sig hem. Kristina bjöd på gott fika i trädgården.

Jubileumsföreläsning i Trädgårdsdesing

Den 22 oktober höll Alexandra Holmgren en fantastik föreläsning med stor entusiasm och kunskap om trädgårdarnas olika epoker. Hon berättde om Carl von Linne samt han lärjungarnas resor samt deras  förtjänster  att vi har en sådan  djup kunskap om olika blomster arter/familjer.

Många fina berättelser  invävd med stor kunskap  om gamla trädgårdar samt om Linné trädgården och Linne´s Hammarby.

Alexandra Holmgren är  växtbiolog och trädgårdskonsult, mer stor kunskap om  om trädgårdar från olika tider och vad man kan göra för att återskapa en gammal trädgård.

Med sig hade Alexandra även ett  sällsynt  tagetes som härstammade från Linnés tiden.  Vi fick fröar av den för att   nästa sommar  kan vi plantera denna vackra  växt i våra egna trädgårdar. Det kändes stort!
Plats: Vittinge församlingshem
Kaffe serverades, lotteri med många vinster  fanns.

Den 16 november   hade  vi vårt julpussel kväll hos ordföranden.

Vi hade den gamla teman: ”Vi kan lite till mans av det gör vi en krans”.

Vi gjorde dörrkransar till advent.

Vi började kvällen att njuta av glögg och peppaprkakor och strax därefter var vi i full fart att tillverka våra adventkransar.

Vi jobbade flitigt och hjälpte varandra att få ihop  riktigt fina kransar.

Kvällen avslutade vi med kaffe och saffranskaka!

Nöjde  åkte alla hem med sina vackra kransar!

Nu kunde julen komma!