Den 10 mars genomfördes en bussresa till Kista Trädgårsmässa.

Styrelseledamot Ulla Eisler skrev en reseskildring som jag bifogar här:

2012-03-16 20:04:58- Ulla Eisler, ulla.eisler@hotmail.se

:)|;)(flower)Hej alla glada vårdyrkare!!!  Äventyret har börjat !  (nästan)gladgrader på kvicksilvret och något bara vaknar inombords :P  Kistamässan som hägrar för många av oss entusiaster!  Från Trädgårdsföreningen blev vi 32 förväntansfulla män och kvinnor som for med trevliga chauffören Ulf även denna gång på Vallers buss, lagom sol och trevigt gäng..Några kunde inte föja med = sjuka barn,snuvor och sviter av halkan hejdade dem  :( men vi andra fick nog vad vi sökte:extra mycket tips och vårkänslormed lockvaror överallt, personligen landade jag omgående i överflödet av en hel vägg  på flera meter med bara luktärtor och andra dyrgripspåsar (inlove) Jag är "såld " på doftande sådana !! Ja så vänder jag mej om och hamnar i en euforisk njutning --FUXIOR--min passion -- min svaghet för Fuxior och pelargonier rann över ! De Tittade På Mej!!! Där stod flera vagnar med små uppenbarelser i alla nyanser,Ta Mej-ta mej-titta så vacker jag är!!!Stön- där gick sista självrespekten-skulle ju inte ha fler,, Nåja så är det ju med mycket i livet=så kallade tröstande bortförklaringar--för nu sitter jag här och toppar mina 5 nya skönheter och ser framför mej alla deras kjolar dansande ivindarna i äppelträden!  Fuxior är väldigt lätta och tåliga,lätta att föröka-man toppar dem och sätter toppen i lite sandblandad mager jord (får ej torka ut!) Tåliga: De vill ha luftiga platser ej mitt i solen de fullständigt älskar regn och rusk!!så köp en Fuxia och du är fast(inlove)Ja så var det Kista igen,-HANNU-trädgårdsentusiasten och författaren till många böcker delade med sej av sina kunskaper med en kockkollega-Det mesta går att äta-tema vad jag förstod! Ja där sitter det aldrig fast!! han är rolig med alla sina ideèr .Tog en bild på honom med mitt nyköpta(dyra 50:-)Barkbröd som jag köpt hos hans "granne"....Ja,man får då så många ideér så hälften vore nog,men visst är det en viss form av livskvalitetmed poäng? Jag blev riktigt "såld"på en vit liten låda för ppåskbordet som får ståta med 2 plantor blå Dorothéablommor + videkissar som familjen får beundra ,det lustiga är att några har blivit helvita,ser presis ut som vitsippor-gullit,kanske ett samtalsämne för att locka fram en liten Hortonom i familjen:) Det blev ett trevligt avbrott att resa till Kista, nästa år hoppas jag vi ställer upp för vår förening igen,ja det kommer nog fler utbud i år hoppas ni kommer med lite tips i bakfickan,glöm inte att alla kan påverka! --och--kom gärna till årsmötet på allévägen kl.15.00 på söndag den25 mars --vi har jättegott kaffebröd med fika !!!  Om du inte kan komma -kom gärna med idéer eller tips på den här sidan ,är du nybörjare? DET FINNS INGA DUMMA FRÅGOR !!!Vi har väl alla stått med något fånigt leénde när vi gjort bort oss ! Hoppas vi alla får en riktigt mysig VÅR! Ps.Svanarna 3 stycken flög över Morgongåva igår !!!(inlove) leta fram solglasögonen!! 8-))

Årsmöte hölls den 25 mars. Se under fliken Årsmöte.

Medverkade vi  i lördagsöppet Heby Bibliotek lördagen den 12  maj .

Vi kunde köpa, sälja eller bara byta plantor med varandra.

Medlemmarnas medverkan bestod av försäljning av plantor .

Vädret var inte riktigt med oss denna dag, det var kallt och blåsigt  och det regnade, men det hindrade inte oss att göra affärer. Några nya medlemmar fick vi även denna dag!

Välkommen till föreningen alla nya medlemmarna!.

Vårens inköpsresa den 23 maj  gick  till Sandvreten (Björknäs; Järlåsa) till Rita och Mats Wahlströms plantskola. där kunde  vi handla sommarblommor lagom till Pingst och Morsdag. Det var en imponerande Handelsträdgård med en massa fina plantor. Rekommenderas varm. Inköpen avslutades med kaffe med dopp på deras altan i kvällsolen. Gerd hade tagit med sig rabarberg så alla som vill ha fick ta så mycket dem ville. Tack Gerd!

Tack även till Rita och Mats!

Vi samåker från Centrumhuset i  Morgongåva onsdagen den 23 maj  klockan 17 30 .

Lördagen den 9 juni var vi åter välkomna till Tord i Huddunge och se hans kaktussamling . Vi som var där kunde se hans fantastika kaktus samling. Tord är internationellt känd kaktus expert, med utställningar av sina kaktusar även utomlands.

Vi hade möjlighet även att köpa  kaktusar av olika sorter och storlekar.

Vi var djupt imponerade av han kunskap och av alla hans kaktusar.

Gerd hade även tagit med sig en kaktus hemifrån som inte mådde bra. Tord kunde hjälpa henne med goda råd och tips så att kaktusen kunde tillfriskna igen :-)

Besöket avslutades med fika på hans altan.

Tack till Tord att vi fick komma igen och besöka honom!

Den 29 juli klockan 15 00   besökte vi Jean och Denise Hellströms trädgård i Östervåla.

Vi fick  bekanta oss med deras vackra trädgård. Både Jean och Denise är utbildade trädgårdsmästare och tillsammans har de skapat en lummig samlarträdgård med många olika arter. Buskar, träd perenner, Clematis, Lökväxter och sommar blommor. Liten damm och växthus finns även i trädgården.

Vi fick möjlighet även inhandla olika perenner så glädjen var stor och vi handlade allt vi kunde!

Vi önskades att komma tillbaka även nästa år och se på deras trädgård på våren då andra blommor  står i blom !

Den vackra soliga söndagen 7 oktober hade vi åter föreläsning av Alexandra Holmgren.

Den här gången fick vi lära hur man beskär frukträd i våra trädgårdar. Vi fick först en teoretisk genom gång och sedan gick vi ut och  tittade på en äppelträd i närheten  och fick praktiska tips  vad man behövde göra med denna gamla träd.

Vi fick även ställa frågor om beskärning av buskar och häckar  och frågorna  var många. Jag hoppas att alla hade fått lite tips hur man tänker idag när man beskär sina fruktträd.

Kaffe med doppserverades under föreläsningen.