Årets bussresa gick  till den stora Älvsjö mässan i Stockholm. Vi var 48 glada resenärer  och som vi shoppade och lyssnade intressanta föreläsningar. Lena Israelsson som kommer till Heby Biblioteket den 21 maj hade en intressant föreläsning om att Odla Året om i våra bredgrader. "Tack" (inget positivt ) den klimatförändringen så har det blivit så mycket varmare att även vi fritidsodlare kan få flera skörder under sommar säsongen. Kom och lyssna på henne i Heby!

Föreläsningen om orkidéer var även den intressant. Jag kan berätta lite om den föreläsningen i Heby Biblioteket, det var en del nytt för mig och jag förmedlar gärna till er./Raija

Fröbiblioteket öppnades den 9 maj i Heby bibliotek.

Du är välkommen att låna frön där som medlemmarna har lämnat in . Du behöver inte ha lånekort. Mera information finns i biblioteket!

Välkommen!

Den 2 maj samlade några av oss och rensade blomsterrabatten vid Gulfmacken macken i Morgongåva. Macken förening ersätter oss ekonomiskt att vi sköter rabatten under sommaren.

I samverkan med Heby bibliotek och Bibliotekets vänner  hade vi en föreläsning i Heby Biblioteket.

Lena Israelsson var gästföreläsare om Köksodlingar . Hon berättade hur man kan "förlänga" odlingsperioder och odla nästan året om olika grödor. Mycket intressant. Tyvärr  hade vi inte  så mycket åhörare som vi hade önskat . Endast 20 tal personer var på plats  på denna dag.

Stiftelsen Srveriges Nationaldag  har tilldet en Svensk Fana till vår föreningen. Vi fick inte komma till Skansen att ta emot det från Kungen  utan fick ta emot den på hemort i samband med Nationals firanden. Här har ordföranden Raija Eloranta tagit emot fanan.

1 juni var vi och rensade rabatten vid Macken.  Vi var Gerd, Gunilla och jag Raija som gav oss kampen mot Kirskålen .

Vi blev bjudna på kaffe av kiosken! Tackar!

Den 8 juni gav ivi oss igen på kampen mor Kirskålen. Gerd hade varit och rensat tidigare på dagen , Gunilla, Kerstin och jag Raija var där  mellan 16 -18,. Nästa onsdag har vi försommaren sista rensningspass. Då får vi ha lite plantor med oss för att täppa till de tomma hål som finns  i rabatten som har blivit riktigt fin med vår insatser. Tack till er som hjälpte till

Tisdagen  den 13 juni var jag och Kerstin igen och rensade.  Kesrtin hade några sommar plantor med sig. Vi krävde fram en del kirskålsrötter på de tomma platser..

Wille bjöd oss på dricka, Tackar!

Onsdagen den 14 juni var jag ensam och fortsatte gräva  kraftiga kirskålsrötter på en del  kala fläckar i rabatten, Jag grävde upp även  en del plantor som hade fått för mycket kirskål inblandat i sina rötter. . Tacksamt och roligt göra. Troligen fick jag även en ny medlem i föreningen av de som tankade på macken och kom och pratade med mig.

Fest i Heby aktivitet,vi skall plantera blommor med barnen. Här sitter jag Raija och väntar på barnen utanför biblioteket i Heby.